wtorek, 24 październik 2017 godz. 07:44

log in

 
 
Przedmioty przyrodnicze na scenę…

Tak można spointować 15 - godzinny kurs Doświadczenia uczniowskie w małej skali, jak uczyć ciekawie przedmiotów przyrodniczych i realizować podstawę programową, który odbył się szóstego i siódmego lutego br. w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu.

więcej...

Tak można spointować 15 - godzinny kurs Doświadczenia uczniowskie w małej skali, jak uczyć ciekawie przedmiotów przyrodniczych i realizować podstawę programową, który odbył się szóstego i siódmego lutego br. w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu.

Jego celem było pokazanie wagi eksperymentu w rozwijaniu kompetencji opisanych podstawie programowej. Zajęcia rozpoczęło wprowadzenie do metody problemowej formułowania problemów i hipotez oraz ćwiczeń opartych na schematach, rysunkach i innych źródłach informacji, które prowadziła M. A. Gancarz- konsultantka KPCEN.

Główną część zajęć prowadził dr Aleksander Kazubski wieloletni kierownik Zakładu Dydaktyki Chemii, UMK, inicjator chemii w małej skali. Po wprowadzeniu dotyczącym eksperymentu jako podstawowego środka dydaktycznego oraz omówieniu, czym jest problem dydaktyczny, rozpoczęła się seria wykonywanych przez nauczycieli eksperymentów w oparciu o różne karty pracy. Część z nich to stół laboratoryjny wielokrotnego użytku w koszulce foliowej, na którym wykonano barwną metodą kroplową ponad trzydzieścidoświadczeń, rozwiązując wiele problemów. Inne eksperymenty, szybkie i efektowne, opierały się o prosty sprzęt i łatwo dostępne substancje. Dużo radości sprawiały uczestnikom nieoczekiwane efekty dźwiękowe i świetlne. Wszystkie doświadczenia można wykorzystać, realizując nową podstawę programową przedmiotów przyrodniczych.

Opisane zajęcia uzupełnili w Pracowni czujników PASCO: Maria Aleksandra Gancarz, dr Aleksandra Pietkiewicz-Graczyk (doradca metodyczny chemii) i dr Krzysztof Rochowicz (specjalista ds. Pracowni czujników PASCO). W Pracowni uczestnicy mogli zobaczyć, jak wygląda fotosynteza w głębinach, dowiedzieć się, jak zachowują się parametry fizyczne w górach oraz wyjaśnić - za pomocą doświadczeń - jak babcia Kasi radziła sobie ze zgagą, czyli nadkwaśnością.

Poniższe zdjęcia pokazują wytężoną pracę nauczycieli, ale też ich zadowolenie i satysfakcję.


Autor tekstu i zdjęć Maria Aleksandra Gancarz
Metody eksperymentu naukowego w edukacji - sprawozdanie
Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej a kompetencje kluczowe
012117118
Organem prowadzącym dla Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.   kontakt
oferta

Copyright (C) 2008-2016 by Administrator <strona@kpcen.pl>