
Szkolimy się dla Was
Pracownicy KPCEN w Toruniu nieustannie się szkolą, aby aktualizować swoją wiedzę i rozwijać kompetencje zgodnie z najnowszymi trendami edukacyjnymi, co pozwala nam tworzyć nowoczesną i skuteczną ofertę szkoleniową. Dzięki temu nauczyciele korzystający z naszej oferty otrzymują praktyczne, sprawdzone rozwiązania oraz wsparcie dostosowane do realnych wyzwań w edukacji.
Anna Smolar uczestniczyła w kilkumiesięcznym zaawansowanym kursie trenerskim STEAM+ organizowanym przez Fundację Szkolną w Warszawie, który przygotowuje do prowadzenia zajęć i szkoleń w oparciu o interdyscyplinarną metodologię STEAM. Dzięki zdobytym kompetencjom naszej konsultantki szkolenia z naszej oferty będą jeszcze pełniej wspierać rozwój kluczowych umiejętności XXI wieku. Stawiamy na kreatywne rozwiązywanie problemów, myślenie projektowe, współpracę i praktyczne wykorzystanie wiedzy. Metodologia STEAM pozwala na odejście od tradycyjnego nauczania na rzecz doświadczania, eksperymentowania i tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
Małgorzata Pawłowska 15 maja wzięła udział w konferencji Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą w procesie budowania dostępnej szkoły w ramach projektu Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą, organizowanej przez Ośrodej Rozwoju Edukacji w Warszawie. Program wydarzenia obejmował prezentację roli SCWEW w systemie wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz w kształtowaniu lokalnej polityki edukacyjnej. Uczestnicy wysłuchali wykładu eksperckiego z zakresu aktualnych wyzwań edukacji włączającej, zapoznali się z dobrymi praktykami wypracowanymi w poprzedniej edycji projektu. Zespół ORE przedstawił założenia nowego konkursu grantowego, którego celem jest rozwój sieci specjalistycznego wsparcia. Więcej informacji na stronie www dotyczącej SCWEW.
Anna Molenda od maja uczestniczy w Szkoleniach hybrydowych (przedmiotowych z języka polskiego) z wykorzystania zestawów narzędzi edukacyjnych, organizowanych w ramach projektu realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji - Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy, dofinansowanego ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027, Priorytet 1 – Umiejętności, Działanie 01.04 – Rozwój systemu edukacji. Szkolenie obejmuje zajęcia dydaktyczne online, warsztaty stacjonarne i doradztwo/mentoring.Tematyka podejmowana podczas zajęć dotyczy przygotowania do pracy z Zintegrowaną Platformą Edukacyjną (ZPE), planowania, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego oraz przygotowania własnych materiałów w oparciu o wdrożone elementy narzędzi edukacyjnych, modyfikacji narzędzi edukacyjnych zgodnie z potrzebami własnego środowiska dydaktycznego. W kolejnym szkoleniu dotyczącym wykorzystania Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej organizowanym przez ORE brała udział także Justyna Miklaszewska.
Beata Bawej-Lisiecka 23 maja wysłuchała wystąpień na konferencji „Marsz Śmierci. Refleksja w 80. rocznicę tragedii” organizowanej przez dyrektora Szkoły Podstawowej im. Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w Grzywnie oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy (Delegatura w Toruniu).Tematem przewodnim spotkania był aspekt historyczny „Marszu Śmierci" jeńców KL Stutthof, w 80. rocznicę tego tragicznego wydarzenia. Celem spotkania było poszerzanie udziału historii regionalnej w edukacji, poprzez przekazanie nauczycielom historii cennej wiedzy na temat eksterminacji ludności i zbrodni popełnionych przez hitlerowskich okupantów w regionie Pomorza i Kujaw podczas II wojny światowej.
Z kolei 28 maja Beata Bawej-Lisiecka wzięła udział w spotkaniu regionalistów w ramach Forum Rozwoju Regionalnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, organizowanym przez dyrektora Szkoły Podstawowej im. K.K. Baczyńskiego w Czernikowie oraz Stowarzyszenie Czyż-nie. Dyskusja dotyczyła sposobów zachęcania młodego pokolenia do zainteresowania i poznawania lokalnego dziedzictwa kulturowego. Uczestnicy mogli zwiedzić szkolną Izbę Pamięci oraz zobaczyć wystawę rzeźb i mural autorstwa lokalnych twórców. W spotkaniu wzięli udział regionaliści z ziemi dobrzyńskiej, pracownicy FRR, naukowcy, Stowarzyszenie Czyż-nie, władze samorządowe, artyści, dyrektorzy i nauczyciele.
Katarzyna Stalkowska skorzystała z webinaru Google przybliżającego możliwości AI: Prompt Engineering: Jak tworzyć skuteczne zapytania do modeli językowych? Szkolenie tego typu pozwala lepiej zrozumieć, jak efektywnie komunikować się z narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji, takimi jak modele językowe (np. ChatGPT). Dzięki temu tworzymy precyzyjne i skuteczne zapytania (prompty), co przekłada się na uzyskiwanie trafniejszych i bardziej użytecznych odpowiedzi. To cenna umiejętność wspierająca pracę dydaktyczną, przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz rozwój kompetencji cyfrowych.
Aleksandra Kondrat 5 czerwca uczestniczyła jako słuchacz w konferencji "Edukacja obywatelska. Nowe wyzwania i nowe szanse", organizowanej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Podczas obrad zwrócono uwagę na to, że realizowane treści obowiązkowe oraz fakultatywne stanowią nie tylko teoretyczny człon, ale są fundamentem, dzięki któremu uczniowie wykształcą w sobie kompetencje komunikacyjne, interakcyjne, poczucie wpływu na otaczającą rzeczywistość, będą zaangażowani w problemy lokalne oraz globalne. Nauczyciele natomiast są w tym procesie uważnymi, wspierającymi, skoncentrowanymi pedagogami.
W czerwcu Anna Molenda brała udział w szkoleniu Edukacja obywatelska w szkole - od podstawy programowej do oceniania organizowanym przez Wydział Rozwoju Kompetencji Kluczowych Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Szkolenie dotyczyło przygotowania nauczycieli do prowadzenia edukacji obywatelskiej, nowego przedmiotu. Obejmowało omówienie podstawy programowej, w tym działu dotyczącego globalnych zależności. Uczestnicy zapoznali się z dobrymi praktykami dydaktycznymi, sposobami oceniania uczniów oraz możliwościami wykorzystania Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i e-materiałów. Szkolenie miało na celu rozwój kompetencji metodycznych i wsparcie w efektywnej realizacji celów kształcenia.
Dorota Andrzejewska w czerwcu uczestniczyła w warsztatach Potencjał narzędzi Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK) w prowadzeniu lekcji doradztwa zawodowego dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych organizowanych w Bydgoszczy przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie. Szkolenie pozwoliło na poszerzenie wiedzy na temat idei uczenia się przez całe życie oraz skutecznego wspierania uczniów w planowaniu ich przyszłości edukacyjno-zawodowej. Szczególnie cenne były wskazówki dotyczące wykorzystania narzędzi takich jak Kompas szkolnictwa branżowego, czatbot Zeterka oraz praca z zainteresowaniami i potencjałem uczniów. Udział w warsztatach dostarczył praktycznych rozwiązań, które pomogą lepiej dostosować lekcje doradztwa zawodowego do indywidualnych potrzeb i możliwości młodzieży.
Anna Smolar i Grażyna Szabłowicz-Zawadzka miały okazję na początku lipca wysłuchać wystąpień specjalistów podczas konferencji "Informatyka w edukacji" - to wydarzenie cykliczne, stały punkt na mapie edukacji informatycznej szkolnej i uniwersyteckiej w kraju. Współorganizatorami konferencji są Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz Oddział Kujawsko-Pomorski Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Konferencja „Informatyka w edukacji” od lat stanowi ważne forum wymiany doświadczeń i prezentacji nowości w dziedzinie edukacji informatycznej, gromadząc nauczycieli, wykładowców, ekspertów oraz przedstawicieli firm technologicznych.
Tegoroczna edycja konferencji koncentrowała się wokół aktualnych wyzwań i trendów w edukacji informatycznej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki sztucznej inteligencji i jej zastosowań w nauczaniu oraz nowej podstawy programowej. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie Wydziału Matematyki i Informatyki UMK.
Ciągłe uczenie się pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest wyrazem realizacji idei lifelong learning, którą inspirują i wzmacniają również u uczestników szkoleń.