Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

STEAM & AI w kilku odsłonach - relacja z konferencji

04.02.2025

Współpracując z Uniwersytetem WSB Merito w Toruniu zorganizowaliśmy 3 lutego br. konferencję "STEAM & AI w edukacji", by odsłonić nowy wymiar uczenia, edukacji rozwijającej umiejętności XXI wieku, otwartej na kreatywność, nowe technologie, innowacyjność i współpracę. 

Mieliśmy przyjemność gościć na konferencji Beatę Sikorską, kujawsko-pomorskiego wicekuratora oświaty oraz dr hab. Monikę Chodorek, rektor Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu.

Konferencję otworzyli dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski i dziekan Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu dr Ewa Jankowska.

Pierwsza część konferencji miała charakter wykładowy - wystąpiło 6 prelegentów:

  • Startujemy ku przyszłości. Interdyscyplinarne podejście do edukacji: STEAM – Anna Smolar (KPCEN w Toruniu) przedstawiła jakie kompetencje będą najbardziej poszukiwane i jak na potrzeby przyszłości dzisiaj odpowiada model edukacyjny STEAM, który jest - cytując prof. Marlenę Plebańską: "Nauką i Technologią interpretowaną przez Inżynierię i Sztukę, i bazujących na Matematyce”. Zaznaczyła, jakie korzyści edukacja w nurcie STEAM przynosi uczniom, nauczycielom i szkole oraz społeczeństwu i środowisku lokalnemu.
  • Lecieć czy nie lecieć? AI w edukacji – Jolanta Serocka-Kondej (KPCEN w Toruniu) mówiła o większych możliwościach, które daje nam AI, lepszej wydajności i efektywności, a przede wszystkim o gotowości do otwarcia się na nowość, która wymaga od nas przyjęcia postawy otwartości i chęci uczenia się (m.in. pisania skutecznych promptów, by móc dobrze wykorzystać zasoby AI). Mówiąc o tym powołała się na własny przykład uczestnictwa w szkoleniu organizowanym przez Uniwersytet WSB Merito, owocem którego było stworzenie asystenta w ocenianiu - GPTsa. 
  • Od polityki do praktyki: jak wdrażamy SI w proces kształcenia na naszej uczelni – dr Karolina Gołębiowska (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu) przedstawiła politykę Uniwersytetu Merito dotyczącą wykorzystania SI w edukacji, w tym rekomendacje dla studentów i wykładowców dotyczące odpowiedzialnego, krytycznego i kreatywnego podejścia w wykorzystaniu SI w pracy dydaktycznej i nauce. Przybliżyła także idee szkolenia „SI jako Twój asystent dydaktyczny” oraz zaprezentowała asynchroniczny kurs „Podstawy sztucznej inteligencji dla studentów i studentek UWSB Merito w Toruniu”. 
  • Darmowe narzędzia, które odmienią Twoje lekcje – Radosław Świątkowski (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu) pokazał darmowe aplikacje, dzięki którym nauczyciele oszczędzą swój czas przygotowując lekcje; aplikacje które są intuicyjne i darmowe, a zastosować je można do tworzenia materiałów dydaktycznych, podsumowywania treści, projektów uczniowskich - czyli usprawnić codzienną pracę.
  • Pro et contra. Świadomość moralna w zderzeniu ze sztuczną inteligencją – dr Aleksandra Kondrat (KPCEN w Toruniu) postawiła sobie za cel poruszenie sumień słuchaczy i wzbudzenie refleksji nad naszą etycznością i postawą moralną w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji. AI jako narzędzie sprawne i skuteczne - tak, ale z zachowaniem wartości - etycznego dobra, mając na uwadze, że przecież wszyscy jesteśmy humanistami, skoro w centrum naszej codziennej pracy stawiamy drugiego człowieka. Prelegentka wskazała na składowe myślenia moralnego w edukacji, kładąc nacisk na krytyczne myślenie i przeciwstawianie się lenistwu poznawczemu.
  • Praca organiczna u podstaw jako klucz do wiedzy o AI z wiarygodnego źródła w oparciu o jakość procesu uczenia się Mistrzostw IT – Przemysław Müller (Mistrzostwa Mechaników) w swoim wystąpieniu dążył do pokazania uczestnikom znaczenia posiadania rzetelnej wiedzy o produktach i technologiach oraz jej wpływu na rozwój zawodowy i konkurencyjność na rynku pracy. Wskazywał na aspekt rozwoju osobistego, zawodowego i adaptację do zmian technologicznych. Zwrócił również uwagę na konieczność weryfikowania pozyskiwanych informacji, a tym sposobem jest sięganie do opracowań naukowych, publikacji w pismach branżowych, korzystanie z certyfikowanych szkoleń.

Dopełnieniem konferencji były warsztaty, podczas których uczestnicy mieli okazję przejść od teorii do praktyki: STEAM-owe lekcje, czyli jak łączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę (prowadzenie: Agnieszka Szymczak), STEAM na lekcjach biologii, czyli kształtowanie myślenia analitycznego na lekcjach przyrodniczych (prowadzenie: Julia Idziak), What's it like to travel around the world?  Lekcja po angielsku w nurcie STEAM (prowadzenie: Maria Lesisz-Wojciechowska), Sztuczna inteligencja w edukacji: praktyczne zastosowania w pracy nauczyciela z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (prowadzenie: Weronika Sarwa, Kamil Wrześniewski), Tworzenie pytań quizowych (także z pomocą AI) (prowadzenie: Marcin Czyżuk), Ocenianie wspierające uczenie się i rozwój z wykorzystaniem AI (prowadzenie: Jolanta Serocka-Kondej).

Prowadząca obrady Jolanta Serocka-Kondej mówiła, że "doświadczamy czwartej rewolucji przemysłowej i jesteśmy zmuszeni do zweryfikowania tradycyjnego myślenia o edukacji. Edukacja 4.0 to postępowe podejście do kształcenia, koncentrujące się na rozwijaniu u uczniów kluczowych umiejętności, niezbędnych do wytyczenia przyszłej ścieżki zawodowej". Z satysfakcją przyjmujemy fakt, że tak wielu nauczycieli jest gotowych do wejścia na tę drogę. W konferencji wzięło udział 120 osób!

Media o konferencji: relacja Telewizji Toruń

Fot. KPCEN w Toruniu i Zofia Ciepłuch 

 

 

Ostatnie aktualności
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
05.05.2025 czytaj...
Szkolimy się dla Was
06.05.2025 czytaj...
Gala Konkursu na działania edukacyjne „Wokół historii regionu"
02.05.2025 czytaj...
Edukacja na miarę XXI wieku ze Zintegrowaną Platformą Edukacyjną - relacja
30.04.2025 czytaj...
Dzień Książki i Praw Autorskich - relacja
15.04.2025 czytaj...