_page-0001.jpg)
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
Dołącz do I Kujawsko-Pomorskiego Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
Zapraszamy serdecznie nauczycieli wszystkich przedmiotów i poziomów edukacyjnych na inspirujące I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli.
Kiedy: 28 maja w godz. 15.30-19.00 (rejestracja od godz. 15.00)
Gdzie: teren malowniczej Szkoły Leśnej na Barbarce
Organizatorami konferencji są: Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, Stowarzyszenie Tilia, Szkoła Leśna na Barbarce, Polski Klub Ekologiczny Okręg Pomorsko-Kujawski.
Czeka na Was solidna dawka wiedzy i praktycznych materiałów, które wzbogacą Wasz warsztat pracy i pomogą kształtować świadomych ekologicznie uczniów, ale również oferujemy Wam chwilę wytchnienia na łonie natury i możliwość naładowania akumulatorów przed intensywnym końcem roku szkolnego.
Zapisy do 26 maja 2025 r. lub do wyczerpania miejsc.
Uwaga! Udział w konferencji jest bezpłatny.
PROGRAM KONFERENCJI:
15.00-15.30 | Rejestracja uczestników, zapisy na warsztaty
15.30 | Otwarcie konferencji – dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski, dyrektor Szkoły Leśnej na Barbarce Monika Krauze, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Pomorsko-Kujawski Wiesław Tomaszewski
15.40 | Przyczyny zmian klimatu Ziemi – prof. dr hab. Krzysztof Markowicz z Uniwersytetu Warszawskiego przedstawi główne czynniki fizyczne odpowiedzialne za zmiany klimatu, omówi zmiany w składzie atmosfery i ich wpływ na klimat, a także skupi się na specyfice zmian klimatu w Polsce.
16.00 | Współczesne zmiany klimatyczne na tle epok lodowcowych w dziejach Ziemi – prof. dr hab. Leon Andrzejewski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, członek Polskiego Klubu Ekologicznego, przeanalizuje obecne zmiany klimatyczne w kontekście historii Ziemi, naturalnych czynników wpływających na klimat oraz skupi się na przykładzie Arktyki i potencjalnych scenariuszach przyszłych zmian.
16.20 | Klimat i jego zmiany w Toruniu – Rafał Maszewski z Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, członek Polskiego Klubu Ekologicznego, zabierze nas w podróż przez zmiany klimatyczne, które zaszły w naszym mieście, wyjaśni różnice między pogodą a klimatem i omówi efekt cieplarniany.
16.40 | Zmiany klimatu a zdrowie – dr hab. Andrzej Araźny, prof. UMK, z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu omówi bezpośredni wpływ zmian klimatu na nasze zdrowie, konsekwencje ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz wpływ czynników atmosferycznych na organizm człowieka.
17.00 | Współistnienie jako klucz do edukacji klimatycznej – doświadczenia z pogranicza ekologii, ochrony przyrody i przemysłu – dr Marzena Fedorowicz, nauczyciel biologii w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Budzisławiu Kościelnym podzieli się refleksjami nad rolą edukacji ekologicznej, holistycznym podejściem do środowiska i metodami uczenia o ekologii z poczuciem sprawczości.
17.20 | Podsumowanie
17.30 | Przerwa kawowa
17.50-19.00 | Warsztaty prowadzone symultanicznie – zapisy na wybrane warsztaty w dniu konferencji od godz.15.00
Warsztaty 1 | Mobilny escape room edukacyjny „Dbam o klimat”. Warsztaty dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz klas IV szkół podstawowych – odkryjcie innowacyjne narzędzie do edukacji ekologicznej! Warsztaty poprowadzi zespół edukatorów Stowarzyszenia Tilia: dr Katarzyna van Marke de Lumen, Anna Makowska i Robert Laskowski.
Warsztaty 2 | Mobilny escape room edukacyjny „Dbam o klimat” Warsztaty dla nauczycieli pracujących z uczniami starszych klas szkoły podstawowej (V-VIII) i szkół ponadpodstawowych – odkryjcie innowacyjne narzędzie do edukacji ekologicznej! Warsztaty poprowadzi zespół edukatorów Stowarzyszenia Tilia: dr Katarzyna van Marke de Lumen, Anna Makowska i Robert Laskowski.
Warsztaty 3 | Odnawialne źródła energii – nasza przyszłość – Dorota Januczek, Magdalena Kosk, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach, zapraszają na warsztaty inspirowane metodą design thinking, podczas których zbudujecie filtr do wody, skonstruujecie wiatraki i poznacie działanie prądu z cytryny!
Warsztaty 4 | Ekohumanistyka – nie nowy przedmiot, lecz nowa wrażliwość – Anna Molenda, dr Aleksandra Kondrat, konsultantki z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, zabiorą Was w podróż po ekohumanistyce, pokażą, jak literatura i filozofia mogą pomóc w zrozumieniu i mówieniu o kryzysie klimatycznym.
Warsztaty 5 | Gatunki roślin pochodzących z różnych stron świata (i stref klimatycznych) w naszej przyrodzie na przykładzie otoczenia Szkoły Leśnej na Barbarce (warsztaty terenowe) – dr Lucjan Rutkowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, członek Polskiego Klubu Ekologicznego, zaprasza na warsztaty terenowe, podczas których zgłębicie wiedzę o gatunkach roślin z różnych stron świata, które zadomowiły się w naszym otoczeniu.
Uwaga! Część warsztatów odbywać się będzie w terenie, prosimy o wygodny strój i obuwie dostosowane do warunków atmosferycznych.
Skorzystajcie z okazji na zdobycie nowej wiedzy, wymianę doświadczeń i inspirujące spotkania! Zarezerwujcie miejsce już dziś! Liczba miejsc ograniczona.
O PRELEGENTACH:
prof. dr hab. Leon Andrzejewski – absolwent Instytutu Geografii UMK (1974) i doktor habilitowany Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UMK (1994). Profesor nauk o Ziemi od 2004 roku. W latach 1974-1983 pracował w Zakładzie Geomorfologii i Hydrologii Niżu Instytutu Geografii i PZ PAN, a od 1983 roku w Instytucie Geografii/Wydziale Nauk o Ziemi UMK, gdzie w latach 1995-2018 pełnił funkcję kierownika Zakładu/Katedry Geomorfologii i Paleogeografii Czwartorzędu oraz w latach 2003-2010 dyrektora Instytutu Geografii UMK. Członek Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Pomorsko-Kujawskiego. Jego zainteresowania naukowe obejmują geomorfologię fluwialną, glacjalną i glacjofluwialną, paleogeografię czwartorzędu oraz ochronę i kształtowanie środowiska. Autor ponad 200 publikacji, brał udział w licznych projektach naukowych i wyprawach.
dr hab. Andrzej Araźny, prof. UMK – geograf i bioklimatolog. W swojej pracy naukowej zajmuje się głównie zmiennością klimatu i bioklimatu, wpływem cyrkulacji atmosferycznej na klimat oraz zróżnicowaniem topoklimatycznym. W regionach polarnych podczas badań naukowych w Arktyce i Antarktyce spędził łącznie ponad 50 miesięcy. Był kierownikiem m.in. całorocznych wypraw do Polskiej Stacji Polarnej PAN w Hornsundzie (Norwegia). Obecnie jest m.in. kierownikiem Obserwatorium Meteorologicznego UMK oraz zastępcą dyrektora Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMK w Toruniu.
dr Marzena Fedorowicz – nauczycielka z 20-letnim stażem, specjalizująca się w biologii, geografii i edukacji dla bezpieczeństwa oraz doradczyni zawodowa. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie uzyskała tytuł doktora nauk biologicznych. Jest autorką i koordynatorką wielu regionalnych i ogólnopolskich projektów edukacyjnych z zakresu ekologii, zmian klimatu i doradztwa zawodowego. Od 15 lat z sukcesem organizuje konferencję „Współistnienie terenu przemysłowego i chronionego", która stanowi platformę dialogu między nauką, samorządami, przemysłem i młodzieżą. Aktywnie współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie oraz Stowarzyszeniem Powidzkiego Parku Krajobrazowego, a także z licznymi innymi instytucjami edukacyjnymi. Posiada tytuł Europejskiej Ekspertki IBSE i jest członkinią Polskiego Towarzystwa Botanicznego oraz Klubu Doradców Zawodowych. Pełni również funkcję wiceprezeski OSP Roztoka. Jej zaangażowanie zostało docenione licznymi nagrodami. W swojej pracy dr Fedorowicz kładzie nacisk na naukę przez działanie, rozwijanie kompetencji przyszłości i krytycznego myślenia u młodzieży. Jej uczniowie osiągają znaczące sukcesy w ogólnopolskich konkursach z nauk przyrodniczych, przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego. Poprzez swoje inicjatywy łączy perspektywy edukacyjną, społeczną i lokalną, udowadniając, że szkoła może być motorem pozytywnych zmian.
Dorota Januczek – nauczyciel w Szkole Podstawowej im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach, gdzie z pasją dzieli się swoją wiedzą z zakresu biologii, geografii i techniki. Znana z kreatywnego podejścia do nauczania, w swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim metody aktywizujące, a w szczególności upodobała sobie metodę design thinking. Jej zaangażowanie w podnoszenie świadomości ekologicznej zaowocowało stworzeniem, we współpracy z koleżanką, szkolnej ekopracowni, która stała się inspirującym miejscem do zgłębiania tajników odnawialnych źródeł energii.
dr Aleksandra Kondrat – nauczyciel konsultant ds. edukacji klasycznej; doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Poszukiwaczka innowacyjnych, nowatorskich, aksjologicznych rozwiązań w edukacji; zwolenniczka nordyckiego modelu edukacji, psychologii egzystencjalnej, skandynawskiego stylu życia, ekologii głębokiej. Prywatnie: miłośniczka sportów aerobowych oraz idei slow life.
Magdalena Kosk – nauczyciel dyplomowany w Szkole Podstawowej im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach, gdzie uczy matematyki, informatyki i techniki, a także prowadzi zajęcia z robotyki. Z pasją realizuje innowacyjne projekty edukacyjne i z zaangażowaniem organizuje wycieczki szkolne. Jest pomysłodawcą i koordynatorem licznych inicjatyw (matematycznych, ekologicznych i innych) oraz współtwórczynią szkolnej pracowni OZE.
Robert Laskowski – doświadczony edukator, leśnik z wykształcenia i zamiłowania. Łączy w swojej pracy wiedzę z zakresu leśnictwa i technologii drewna z zamiłowaniem do edukacji terenowej oraz fascynacją dziką kuchnią. Jego wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć w naturalnym środowisku sprawia, że uczestnicy w angażujący sposób poznają tajniki przyrody i praktyczne zastosowania darów natury. Specjalizuje się w tematach zrównoważonej gospodarki leśnej, znaczenia martwego drewna w ekosystemach oraz wykorzystania naturalnych składników w kuchni terenowej. Jak sam mówi, las jest jego naturalną salą wykładową, gdzie nie potrzeba projektora, bo wszystko wokół tętni życiem.
Anna Makowska – specjalistka ds. edukacji ekologicznej z wieloletnim doświadczeniem oraz biologiem z wykształcenia i powołania. Jest absolwentką biologii środowiskowej na UMK w Toruniu oraz studium podyplomowego z przyrody na tej samej uczelni. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą w szkole, a obecnie studiuje edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu. Ma również doświadczenie w pracy w terenie i wykonywaniu monitoringów przyrodniczych, głównie ornitologicznych, herpetologicznych i chiropterologicznych. Od najmłodszych lat interesuje się zoologią, a w szczególności herpetologią oraz ochroną zasobów przyrodniczych. W swojej pracy ceni sobie momenty, gdy może wywołać uśmiech na twarzach dzieci poprzez ciekawe obserwacje przyrodnicze lub zaskakujące wyniki doświadczeń. Ponadto leży jej na sercu los bezdomnych zwierząt i jest miłośniczką kotów. Dba o środowisko, wybierając rower zamiast samochodu, aby wspierać czystość powietrza. Kocha ruch, zwłaszcza taniec.
prof. dr hab. Krzysztof Markowicz – fizyk atmosfery związany z Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje Zakładem Fizyki Atmosfery. Specjalizuje się w badaniach nad aerozolami atmosferycznymi, bilansem radiacyjnym Ziemi oraz oddziaływaniem promieniowania słonecznego z atmosferą i powierzchnią planety. Jego zainteresowania naukowe obejmują również zmiany klimatu, transport zanieczyszczeń oraz rozwój technik pomiarowych obejmujących obserwacje naziemne i z wykorzystaniem dronów. Jest autorem lub współautorem ponad 70 publikacji naukowych w renomowanych czasopismach, a także uczestnikiem i organizatorem licznych kampanii pomiarowych, m.in. w Arktyce, Europie, Afryce oraz Stanach Zjednoczonych. Brał udział w projektach badawczych realizowanych we współpracy z instytucjami międzynarodowymi, takimi jak NASA, NOAA, czy ESA. Prowadził również badania w ramach programu Fulbrighta w Naval Research Laboratory w Monterey (USA). Oprócz pracy naukowej angażuje się w działalność popularyzatorską i edukacyjną, m.in. jako wieloletni koordynator programu GLOBE w Polsce. Jest wykładowcą akademickim oraz promotorem licznych prac magisterskich i doktorskich. Jego dorobek został doceniony licznymi nagrodami, w tym nagrodami Rektora UW.
Rafał Maszewski – klimatolog, popularyzator nauki, absolwent Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w specjalizacji klimat i ochrona klimatu. Autor czasopisma elektronicznego „pogodawtoruniu.pl”, w którym oprócz prognoz pogody można zapoznać się z ciekawymi informacjami z zakresu meteorologii, klimatologii i hydrologii. W latach 2006-2014 wykładowca akademicki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu na Wydziale Nauk o Ziemi. W tym okresie uczestnik dwóch letnich wypraw polarnych na Spitsbergen. Obecnie pracownik Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, w którym m.in zajmuje się szeroko pojętą adaptacją do zmian klimatu, również w kwestii tworzonego prawa, jest również aktywnym członkiem Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Pomorsko-Kujawski.
Anna Molenda – polonistka, konsultantka języka polskiego dla szkół ponadpodstawowych, egzaminatorka maturalna, z ponad 27-letnim doświadczeniem pracy w szkołach ponadpodstawowych. Z sercem zakorzenionym w literaturze, a duszą pochyloną nad losem planety, łączy klasykę słowa z troską o naturę. Instruktorka kajakarstwa i propagatora edukacji blisko przyrody. Ukończyła kurs projektowania ogrodów, z pasją tworzę rabaty w stylu angielskim – dzikie, rozkołysane, pełne życia. Jako humanistka wierzy, że literatura i ekologia mówią wspólnym językiem. Pragnie, by słowa klasyków i myśli filozofów stawały się drogowskazem dla działań proklimatycznych i proekologicznych – w szkołach i poza nimi.
dr Lucjan Rutkowski – doświadczony botanik, którego zainteresowanie przyrodą, a w szczególności botaniką, sięga wczesnego dzieciństwa. Już w okresie przedszkolnym przejawiał intensywne zainteresowania przyrodnicze i ogrodnicze, a w 1960 roku odziedziczył przewodnik do oznaczania roślin, który dodatkowo rozbudził jego pasję. W 1972 roku został jednym z laureatów I Ogólnopolskiej Olimpiady Biologicznej, co umożliwiło mu w 1973 roku podjęcie studiów biologicznych na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi UMK w Toruniu. Podczas studiów aktywnie uczestniczył w badaniach florystycznych i geobotanicznych, a także pogłębiał swoją wiedzę botaniczną poprzez analizę literatury w różnych językach. Ukończył studia w 1977 roku z wyróżnieniem, uzyskując tytuł magistra biologii środowiskowej. Po studiach, od 1 października 1977 roku, rozpoczął pracę w Zakładzie Botaniki Ogólnej UMK, gdzie kontynuował badania nad zbiorowiskami roślinnymi i florą, m.in. w kontekście wpływu przemysłu na środowisko. W 1986 roku uzyskał stopień doktora nauk przyrodniczych. Jego działalność naukowa obejmuje szeroki zakres zagadnień z dziedziny botaniki, w tym florystykę, fitosocjologię, dendrologię i sozologię. Jest autorem licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym kluczowego dla polskiej botaniki Klucza do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej (1998, 2004). Poza działalnością naukową i dydaktyczną aktywnie uczestniczy w pracach różnych gremiów i rad związanych z ochroną przyrody, m.in. w Państwowej Radzie Ochrony Przyrody i Regionalnej Radzie Ochrony Przyrody w Bydgoszczy, jest również członkiem Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Pomorsko-Kujawskiego.
Katarzyna van Marke de Lumen – specjalista do spraw edukacji ekologicznej. Ma wieloletnie doświadczenie w sektorze organizacji pozarządowych. Od 2008 roku pracuje w Stowarzyszeniu „Tilia” i Szkole Leśnej na Barbarce. Prowadzi zajęcia i warsztaty dla dzieci, młodzieży, dorosłych, a także seniorów. Jej praca charakteryzuje się bliskim kontaktem z przyrodą oraz interakcją z ludźmi, których zachęca do dbania o środowisko. Uczestniczy w organizacji wydarzeń plenerowych w Osadzie Leśnej na Barbarce oraz wyjazdowych, w placówkach oświatowych i podczas otwartych eventów dla mieszkańców regionu. Ma duże doświadczenie w opracowywaniu scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Regularnie prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji ekologicznej. Dodatkowo zajmuje się przygotowywaniem ofert na konkursy dla organizacji pozarządowych oraz sprawozdaniami z realizowanych projektów. Katarzyna van Marke de Lumen jest doktorem nauk medycznych w zakresie biologii medycznej oraz absolwentem kierunku biologia na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska i Studium Doktoranckiego Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wśród jej zainteresowań znajduje się rękodzieło i czytanie książek.
O WYKŁADACH:
Przyczyny zmian klimatu Ziemi – prof. dr hab. Krzysztof Markowicz
Wykład będzie poświęcony głównym czynnikom fizycznym odpowiedzialnym za zmiany klimatu obserwowane na Ziemi w ostatnich dekadach. Omówione zostaną zmiany w składzie chemicznym atmosfery oraz związane z nimi wymuszenia klimatyczne. Szczególny nacisk zostanie położony na zakłócenia w systemie klimatycznym obserwowane na obszarze Polski – w tym na wzrost promieniowania słonecznego docierającego do powierzchni Ziemi, wynikający ze spadku koncentracji aerozoli atmosferycznych oraz zmniejszenia zachmurzenia. Przyspieszenie zmian klimatu obserwowane w ostatnich czterech dekadach wynika w znacznej mierze z ograniczenia emisji zanieczyszczeń wprowadzanego ze względu na negatywny wpływ smogu na zdrowie ludzi, przy jednoczesnym braku skutecznych działań na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Współczesne zmiany klimatyczne na tle epok lodowcowych w dziejach Ziemi – prof. dr hab. Leon Andrzejewski
Wykład analizuje współczesne zmiany klimatyczne, umieszczając je w kontekście długiej historii Ziemi i występujących w niej epok lodowcowych. Prezentowane są naturalne (egzogeniczne i endogeniczne) czynniki wpływające na klimat, aby na ich tle wyróżnić specyfikę i przyczyny obecnych zmian. Szczególna uwaga poświęcona jest Arktyce (Spitsbergen, Islandia), obszarom, które ze względu na swoją wrażliwość, stanowią kluczowy wskaźnik zachodzących przeobrażeń. W ramach wykładu omówione zostaną również potencjalne scenariusze dalszych zmian klimatu i ich konsekwencje dla środowiska i ludzkości.
Zmiany klimatu a zdrowie – dr hab. Andrzej Araźny, prof. UMK
Czy wiesz, że nasilające się zmiany klimatu mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie? Ekstremalne zjawiska pogodowe, coraz częstsze w XXI wieku, nie tylko powodują ogromne szkody materialne, ale również niosą za sobą poważne konsekwencje zdrowotne, obniżając jakość życia w wielu regionach świata. Podczas prelekcji dowiesz się, jak czynniki atmosferyczne oddziałują na organizm człowieka, zwiększając ryzyko chorób meteorotropowych i umieralność.
Klimat i jego zmiany w Toruniu – Rafał Maszewski
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak bardzo zmienił się klimat naszego miasta na przestrzeni lat? Podczas tej prelekcji odkryjesz różnice między pogodą a klimatem i zrozumiesz, jak działa kluczowy dla naszej planety efekt cieplarniany. Na przykładzie Torunia prześledzimy zmiany warunków termicznych, opadowych oraz cyrkulacji atmosferycznej od przełomu XIX i XX wieku aż po dzień dzisiejszy. Dowiedz się, jak klimat kształtował i kształtuje nasze lokalne środowisko!
Współistnienie jako klucz do edukacji klimatycznej – doświadczenia z pogranicza ekologii, ochrony przyrody i przemysłu – dr Marzena Fedorowicz
Zapraszamy do refleksji nad kluczową rolą edukacji ekologicznej w kształceniu młodych ludzi w obliczu zmian klimatu. Czy ekologia musi być tylko dodatkiem w programie nauczania? Bazując na 15-letnim doświadczeniu współorganizowania konferencji „Współistnienie terenów chronionych i przemysłowych", prelegentka pokaże, jak holistyczne spojrzenie na środowisko – uwzględniające ochronę, użytkowanie i kompromisy – może stać się fundamentem edukacji klimatycznej. Dowiesz się, jak uczyć o złożonych procesach przyrodniczych i społecznych bez budowania lęku, a z poczuciem sprawczości. Zrozumiesz, dlaczego ekologia, jako nauka o relacjach, jest doskonałą przestrzenią do rozwijania krytycznego myślenia poprzez analizę faktów i rozważanie różnych perspektyw. Poznasz praktyczne metody nauczania poprzez działanie, obserwację lokalnego środowiska i analizę konsekwencji różnych działań. Odkryj, jak uczyć współodpowiedzialności za naszą planetę!
O WARSZTATACH:
Mobilny escape room edukacyjny „Dbam o klimat”
Warsztaty dla nauczycieli klas I–IV szkół podstawowych oraz klas V szkół ponadpodstawowych.
Podczas Ekoforum nauczyciele będą mieli okazję poznać nowatorską i angażującą formę edukacji ekologicznej – mobilny escape room edukacyjny „Dbam o klimat", przygotowany przez zespół edukatorów Stowarzyszenia Tilia.
Warsztaty prowadzone będą równolegle dla dwóch grup nauczycieli:
• nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–IV) oraz
• nauczycieli pracujących z uczniami starszych klas szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.
Celem spotkania jest zaprezentowanie, jak poprzez elementy grywalizacji można skutecznie rozwijać świadomość klimatyczną i postawy proekologiczne wśród uczniów w różnym wieku.
W ramach warsztatów uczestnicy:
• poznają strukturę mobilnego escape roomu i jego elementy edukacyjne,
• wezmą udział w przykładowych aktywnościach z poszczególnych stanowisk tematycznych,
• otrzymają wskazówki, jak dostosować tę metodę do pracy dydaktycznej z uczniami w różnym wieku.
Escape room „Dbam o klimat" to interaktywna gra narracyjna, której scenariusz oparty jest na motywie ratowania Ziemi przed skutkami katastrofy klimatycznej. Uczestnicy muszą wspólnie rozwiązywać zagadki, rebusy i zadania zespołowe, łącząc wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska.
Escape room składa się z pięciu stanowisk:
1. Ekosystemy wodne i lądowe – poznawanie różnorodności biologicznej i powiązań w przyrodzie.
2. Mokradła są ważne – rola mokradeł w retencji wody i ochronie klimatu.
3. Gra planszowa „Niska emisja" – edukacyjna zabawa o ograniczaniu emisji.
4. Reklama dobrych nawyków – warsztaty plastyczne promujące zdrowy i ekologiczny styl życia.
5. Escape room – finałowe stanowisko łączące całą zdobytą wiedzę w emocjonującej rozgrywce.
Atmosferę tajemnicy budują efekty specjalne – dym, dźwięki, komunikaty głosowe czy elementy scenograficzne, które pobudzają wyobraźnię i zaangażowanie uczestników. Escape room został doceniony w ogólnopolskim konkursie Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Wpływamy na klimat" w 2024 roku.
Warsztaty poprowadzi zespół doświadczonych edukatorów:
• dr Katarzyna van Marke de Lumen
• Anna Makowska
• Robert Laskowski
Odnawialne źródła energii – nasza przyszłość – Dorota Januczek, Magdalena Kosk
Zapraszamy na warsztaty zainspirowane działaniami szkolnej ekopracowni SP w Pluskowęsach, gdzie z sukcesem wykorzystywana jest aktywna metoda nauczania - design thinking. Dzięki temu podejściu uczniowie uczą się kreatywnie rozwiązywać problemy i projektować innowacyjne rozwiązania. Podczas warsztatów będziecie mieli okazję zbudować własny filtr do wody, skonstruować wiatraki, wprawić w ruch pojazdy napędzane energią słoneczną, a nawet przekonać się, jak działa prąd z cytryny! Sprawdzicie swoją wiedzę w układance o źródłach energii odnawialnej i nieodnawialnej, a na bardziej zaawansowanych czeka projektowanie wiatraków przy użyciu długopisów 3D. Wszystkie działania zwieńczy dyskusja o odnawialnych źródłach energii i ich znaczeniu dla przyszłych pokoleń.
Ekohumanistyka – nie nowy przedmiot, lecz nowa wrażliwość – Anna Molenda, dr Aleksandra Kondrat
Te warsztaty zabiorą nas w podróż po fascynującym świecie ekohumanistyki. Zastanowimy się, jak literatura może pomóc nam poczuć silniejszy związek z Ziemią i zrozumieć jej problemy. Odkryjemy, jak na nowo odczytać stare, klasyczne teksty, by znaleźć w nich mądrość dotyczącą ekologii i naszego miejsca w przyrodzie. Porozmawiamy też o tym, czy filozofia może dać nam narzędzia do mówienia o kryzysie klimatycznym w sposób, który nie przytłacza i nie zniechęca, ale motywuje do działania. Spróbujemy znaleźć język, który pozwoli nam rozmawiać o trudnych sprawach w sposób konstruktywny i pełen nadziei.
Gatunki roślin pochodzących z różnych stron świata (i stref klimatycznych) w naszej przyrodzie na przykładzie otoczenia Szkoły Leśnej na Barbarce (warsztaty terenowe) – dr Lucjan Rutkowski
Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty terenowe, podczas których zgłębimy tajemnice gatunków roślin pochodzących z różnych stron świata, które zadomowiły się w naszym otoczeniu. Podczas warsztatów które odbędą się w otoczeniu Szkoły Leśnej na Barbarce, uczestnicy poznają przyczyny odmienności flory w różnych strefach klimatycznych oraz krótką historię naszej flory w okresie polodowcowym. Zajmiemy się identyfikacją naturalnych składników flory Polski, które przybyły bez udziału człowieka, a także omówimy rośliny, które pojawiły się u nas bez świadomego działania człowieka, wraz z hodowlą zwierząt i uprawą roli, aż do czasu wielkich odkryć geograficznych. Przyjrzymy się również gatunkom z odległych kontynentów, które przybyły od XVII wieku do czasów współczesnych, oraz roślinom wprowadzanym do upraw, które zdziczały i zaczęły spontanicznie zasiedlać różne siedliska. Dowiemy się, dlaczego niektóre rośliny celowo wprowadzano do lasów i zadrzewień, a także przeanalizujemy tempo przemian naszej flory oraz korzyści i zagrożenia dla rodzimej flory i fauny. Zachęcamy do zabrania aparatów fotograficznych, aby udokumentować obserwowane rośliny.
ZAPRASZAMY!
Zespół organizatorów:
● Anna Smolar, konsultantka ds. nowoczesnych technologii w przedmiotach przyrodniczych (Anna.Smolar@kpcen-torun.edu.pl, tel. 881-93-34-12)
● Małgorzata Trzeciak, konsultantka ds. przedmiotów przyrodniczych (Malgorzata.Trzeciak@kpcen-torun.edu.pl, tel. 502-20-29-63)
● Julia Idziak, nauczyciel - doradca metodyczny ds. biologii w szkołach podstawowych (Julia.Idziak@kpcen-torun.edu.pl, tel. 881-93-12-96)