Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.2.2025.AW)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

STEAM & AI w edukacji - relacja z konferencji

18.11.2025

Zorganizowaliśmy 17 listopada 2025 r. w partnerstwie z Uniwersytetem WSB Merito w Toruniu drugą edycję konferencji „STEAM i AI w edukacji”, by wspólnie z prelegentami i uczestnikami zgłębić innowacyjny świat integrujący naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę (STEAM) z przełomowymi możliwościami sztucznej inteligencji (AI).

Wydarzenie podzielone było na dwie części - panel wykładowy i część warsztatową.  Słowem wstępnym otworzyli konferencję Agnieszka Muzyczyszyn, wicekanclerz Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu oraz Sławomir Żebrowski, dyrektor KPCEN w Toruniu, a prowadząca spotkanie Jolanta Serocka-Kondej przywitała gości: w imieniu Grażyny Dziedzic, kujawsko-pomorskiego kuratora oświaty obecny był Piotr Kornacki, starszy informatyk w toruńskiej delegaturze Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, w wydarzeniu uczestniczyli także Marta Humienna, prezes toruńskiego oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Jerzy Wiśniewski, przewodniczący Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania w Toruniu NSZZ „Solidarność”.

W pierwszej części zaplanowane były trzy prelekcje: 

  • AI i edukacja spersonalizowana: namysł nad zmianą w procesie uczenia się – dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej, mówiła o tym,m jak generatywna sztuczna inteligencja i narzędzia, takie jak gamifikacja, mogą wspierać personalizowane uczenie się, autonomię osoby uczącej się, budowanie chęci brania odpowiedzialności za proces uwzględniając różne potrzeby osób uczących się.  Wystąpienie prelegentki stanowiło przyczynek do refleksji nad rolą nauczyciela w czasie, gdy uczniowie mają do dyspozycji narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji i nad tym, co dziś oznacza uczenie się.
  • STEAM – jak rozwijać kompetencje przyszłości? – Sławomir Żebrowski, dyrektor KPCEN w Toruniu za cel postawił sobie pokazanie, że edukacja STEAM nie musi oznaczać kosztownych inwestycji w nowoczesny sprzęt i organizowania skomplikowanych projektów. Prelegent w swoim wystąpieniu wskazał na obecnie  największe dla szkół wyzwania, takie jak ograniczone zasoby i obawy związane z nowymi metodami. Podkreślał, że STEAM to sposób pracy i myślenia o nauczaniu. Wskazał kilka prostych rozwiązań niewymagających technologii, np. konstrukcje z papieru czy matematykę w kuchni, rozwijających u uczniów kreatywność, krytyczne myślenie i współpracę, czyli kompetencje przyszłości.
  • Zagrożenia cyfrowe w epoce AI – co warto wiedzieć, by chronić siebie i uczniów – Grażyna Szabłowicz-Zawadzka analizowała dwa wymiary ryzyka: nadużycia ze strony przestępców (np. deepfake, phishing oparty na AI, manipulację informacją) oraz zagrożenia wynikające z naszego codziennego korzystania z AI (brak weryfikacji treści, nadmierne obciążenie psychiczne, obniżanie umiejętności samodzielnego myślenia) . Prelegentka przedstawiła nauczycielom praktyczne wskazówki, jak mogą wprowadzać zasady higieny cyfrowej w zakresie sztucznej inteligencji w swojej pracy i na co uczulać uczniów.

W części warsztatowej zaproponowaliśmy uczestnikom dziewięć tematów:

  • Tworzenie pytań quizowych (także z pomocą AI) – Marcin Czyżuk, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • AI w projektowaniu grywalizacji: od pomysłu do planu wdrożenia – dr Karolina Jadanowska, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Jak mówić do sztucznej inteligencji? Proste modele skutecznego promptowania – Rafał Świątkowski, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • AI dla nauczyciela: od autentycznych treści do angażujących materiałów – Magdalena Zawiszewska, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Bezpieczeństwo w sieci (inne spojrzenie na AI) – dr Aleksandra Kondrat, KPCEN w Toruniu
  • STEAM i AI – kreatywne partnerstwo w edukacji – Justyna Miklaszewska, KPCEN w Toruniu
  • Odkrywcy przyrody – eksperymenty z pracownią PASCO w duchu STEAM – dr Krzysztof Rochowicz i Julia Idziak, KPCEN w Toruniu
  • Food and Mood – all you would like to know about a healthy diet (lekcja angielskiego w nurcie STEAM) – Maria Lesisz-Wojciechowska, KPCEN w Toruniu
  • Kod natury: zaprojektuj STEAM-owy escape room z pomocą AI – Anna Smolar i Agnieszka Szymczak, KPCEN w Toruniu

Uczestnicy mogli zobaczyć, jak łączyć STEAM i AI w praktyce: nauczyć się skutecznego promptowania, tworzenia testów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i otrzymali gotowe pomysły na angażujące lekcje, m.in. z wykorzystaniem grywalizacji. Naczyciele edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej przekonali się, że również w ich pracy mogą wzmacniać interdyscyplinarne podejście STEAM wykorzystując narzędzia AI. Pokazaliśmy także, jak wykorzystać narzędzia mobilnej pracowni PASCO (dostępnej do wypożyczenia w KPCEN w Toruniu) i  włączać metodę STEAM w nauczanie przyrody. Uczestnicy mieli również okazję dowiedzieć się, w jaki sposób rozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie i etyczności korzystania z AI.

Fot. Pracownia Informacji i Promocji KPCEN w Toruniu

 

 

Ostatnie aktualności
STEAM & AI w edukacji - relacja z konferencji
18.11.2025 czytaj...
Tydzień Edukacji Globalnej - zaprasza Grupa Zagranica i Ośrodek Rozwoju Edukacji
14.11.2025 czytaj...
„WIEM, UMIEM, DZIAŁAM. Wiedza, kompetencje i sprawczość w praktyce szkolnej" - konferencja IBE
14.11.2025 czytaj...
Projekt "Chłopi na nowo" Fundacji SMArt
14.11.2025 czytaj...
Konferencja "GrajMy, UczMy, InspirujMy!" - ucz przez zabawę, inspiruj przez działanie
12.11.2025 czytaj...